3/12/09

Clics


I un dia m’adono que estic feta de pel·lícula i de píxel. Que si, com diuen, ens ha modelat el passat i el present es sedimenta sobre l’ahir, la meva vida ocupa mitja dotzena d’àlbums, una capsa de sabates reciclada i sis gigabytes. Això i, a tot estirar, el rerevidre de quatre o cinc marcs escampats per les parets de casa. La meva carn és de records. No sóc el que he viscut sinó el que recordo que vaig viure. Ara que m’ho preguntes, fa dues revetlles de Sant Joan duia un vestit de tirantets, color de cel. I no ho sé perquè guardi a la memòria aquell tacte sedós de la faldilla que rodava, sinó perquè en tinc una foto. Hi eres tu, també. I la Clàudia i la Júlia, tan bonica amb aquella brusa de brillants. Totes quatre amb copes de vi a les mans i, al darrere, un rosari de banderetes de colors que feien festa. Ara dubto si va sobrar sopar, si la música estava ben triada, si les sandàlies de taló em van fer ferida. Tot el que no va retallar el visor de la càmera es va esfumar. Qui sap si va passar l’endemà o l’endemà de l’endemà, però va acabar marxant sense fer soroll. El que he viscut és el que guardo retratat: els aniversaris, els viatges, el sopar de Nadal de l’any passat. La resta em sembla. N’estic pràcticament segura, però, vols dir? És que fa tant... I mentrestant l’objectiu dibuixa amb grolleria o una gràcia impostada qui sóc, qui seré. I jo, vinga a fer fotos.

3 comentaris:

  1. No hi ha prou píxels al món per fotografiar la teva llum, com tampoc no hi són per an Piqué...

    ResponElimina
  2. I com s'ho feien en aquella època en què no hi havia fotos, ni píxels ni pel·lícules ni tan sols daguerrotips? Sense fotos tenien menys oportunitats de recordar i d'evocar? De què estava feta la gent a l'edat mitjana, si no hi havia fotos? Com construien els seus universos, com s'inscrivien en l'ahir, com es definien a si mateixos? I no s'hi val dir que ho deixaven escrit o dibuixat i que ho llegien i que ho compartien quan volien tot recuperant aquells manuscrits precaris del calaix; no s'hi val, perquè això d'escriure només ho feien quatre privilegiats, i aquests no m'importen. Com s'ho feia, per exemple, aquell mosso que anava dalt d'una mula coixa i que somiava que cavalcava un cavall blanc per tenir la certesa que tot el que havia viscut 'era' i no pas que 'semblava'. Aquells ulls de la reina 'eren', i així ho assegurava als seus companys, coneguts i amics, malgrat l'absència de fotos. I tothom s'ho havia de creure: perquè ell havia mirat els ulls de la reina a mig pam, i eren els més bonics del món. Ell sabia que eren certs perquè l'havien fet plorar d'emoció. No hi havia foto ni dibuix, però n'hi havia prou que reblés 'he dit!' perquè se'l creguessin, perquè era la seva paraula.

    ResponElimina